• Hallå där, Jens...

Hallå där, Jens Holm, riksdagsledamot, V!

Hur måste städerna planeras för att bli mer hållbara i framtiden?

– Vi måste bygga bostadsområden med väl utbyggd kollektivtrafik, gång- och cykelstråk. Grönområden kommer att bli allt viktigare i framtiden. Träd, gräsmattor, kolonilotter och stadsängar kommer då att spela en viktig roll för att dämpa hetta och ge plats för vatten att sjunka undan.

Hur ser V på Sveriges klimatmål? Är det tillräckligt?

– Vi tycker Sveriges målsättning med nettonollutsläpp senast 2045 är otillräckligt. Vi vill tidigarelägga målet, och vi vill i synnerhet att de konsumtionsbaserade utsläppen inkluderas i Sveriges klimatmål. Regeringen bokför bara utsläpp som sker på svenskt territorium. Det innebär att utlandsresor och inköp av kläder och prylar som tillverkas utomlands rent formellt inte har nån klimatpåverkan. Det är orimligt tycker vi. Vi måste leva inom de ramar som naturen sätter upp för oss. Jag är övertygad om att vi kan leva väldigt goda liv, men med minimal miljöpåverkan.

Vad är på gång i Stockholm?

–Regeringen vill bygga motorvägen Tvärförbindelse Södertörn, söder om Stockholm. Det vore helt förödande för klimatet och skulle dessutom dränera statskassan på miljarder som annars skulle kunna användas till kollektivtrafiken. Som tur är hela miljörörelsen, liksom Naturvårdsverket, emot bygget. Så, vi i Vänsterpartiet är i gott sällskap när vi vill stoppa detta.

Ur tidningen Vänstern i Hammarby-Skarpnäck