• Otrygga jobb sk...

Otrygga jobb skapar tystnad

LAS-utredningens förslag skulle, om de genomfördes, i praktiken slå sönder anställningstryggheten för både arbetare och tjänstemän på hela arbetsmarknaden. Vänsterpartiet kommer att göra allt som står i vår makt, inklusive att väcka misstroende mot Stefan Löfvén, för att förhindra att utredningens förslag genomförs.

Den 1 juni presenterades en utredning om förändringar i anställningsskyddet. Utredningen beställdes av den regeringen som en del av januariavtalet med centerpartiet och liberalerna. Redan från början stod det klart att utredningen skulle föreslå försämringar av anställningsskyddet – det var det centern och liberalerna krävde för att stödja regeringen.

När utredningen nu är färdig visar det sig att förslagen är betydligt värre än befarat. Större delen av Sveriges anställda skulle förlora sin trygghet och det fackliga arbetet på arbetsplatserna riskera att slås ut om föreslagen genomförs.

De tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO och SACO är eniga om att utredningen omedelbart ska kastas i papperskorgen. Det är också Vänsterpartiets åsikt. Så allvarligt ser vi på den här föreslagna försämringen av anställningsskyddet att vi är beredda att väcka misstroendeomröstning mot Stefan Löfvén om regeringen går vidare och genomför den. Nu gäller det att på alla sätt mobilisera motståndet mot urholkningen av löntagarnas trygghet och rättigheter. Sverige behöver fler trygga jobb, inte färre.

FÖRDJUPNING

Ali Esbati, Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson, gjorde den 1 juni en snabbanalys av utredningen (som är på drygt 700 sidor) och vi lägger upp det här för den intresserade.

”Jag har kollat sammanfattningen och förlaget är ännu värre än det mesta som läckt ut. Arbetsgivares rätt till godtycke ökar kraftigt. Arbetstagarna får i princip ingenting. Det är bara dåligt och/eller märkligt.

Bland annat: Vid lika anställningstid ska arbetsgivaren bestämma godtyckligt (nu är det ålder). Facken ska inte kunna kräva sammanslagna turordningskretsar (vilket ger arbetsgivaren ensidig rätt att påverka turordningslistor redan före förhandling) .

Arbetsgivare – alla, inte bara små – ska samtidigt kunna undanta hela fem personer istället för två. (Detta förslag har SD drivit i riksdagen men har avfärdas som dåligt och onödigt av de flesta). Resultatet är i princip att iaf mindre företag kan säga upp vem som helst..

Arbetstagare måste redan idag ha tillräckliga kvalifikationer för de jobb som blir kvar efter en omstrukturering (som ag alltid bestämmer över). Nu föreslås det i praktiken bli svårare eftersom arbetsgivaren inte ska behöva ge rimligt stöd för detta.

Den ”skyldighet” som arbetsgivaren ska få för kompetensutveckling under arbetstagarens anställning (om hen jobbat mer än 6 mån) är uttryckligen kraftigt beskuren. Det ska vara ”skäligt”, det ska ej behöva röra fältet generellt utan bara egna anställningen etc. Värt mkt lite. > Det föreslås att det ska bli billigare för arbetsgivatren att säga upp av ”personliga skäl”. Om det idag blir tvist behöver arbetsgivaren betala lön under tiden. Detta ska tas bort. Men också själva möjligheten att upphäva en felaktig uppsägning (om det ej handlar om diskriminering e.dyl.)

Detta ska även ses i ljuset av att Arbetsdomstolens praxis i decennier har blivit allt mer arbetsgivarvänlig. Sammantaget blir det då en öppning för fler uppsägningar av ”personliga skäl”.

Av ”övervägandena” att stärka visstidsanställdas ställning bidde en tumme: lite starkare företrädesrätt om man har blivit uppsagd men arbetsgivaren nyanställer igen till exakt samma tjänst.

Detta om förslagen. Sen kan man ju också notera att själva utgångspunkten för utredningen är verklighetsfrånvända.

Ju mer man tittar på resonemangen desto tydligare är det också att det har varit en del ekonomer här som har fantiserat om arbetsmarknaden istället för att undersöka faktiska förhållanden för faktiska personer.

SUMMA: Släng detta i papperskorgen. ”

Ali Esbati, Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson