• Om du missat: J...
Nytt

Om du missat: Jonas Sjöstedts 1 majtal!

– Mina vänner, tillsammans kan vi bygga ett starkare samhälle. Om alla bidrar så går det. Då kan vi ha en sjukvård som är stark nog att ta hand om sjuka, utan att vårdpersonalen behöver gå på knäna.  Då kan vi ha lager av skyddsutrustning och läkemedel, som gör att ingen behöver utsättas för onödig livsfara när det kommer en pandemi. Då kan vi bygga bostäder så att alla har råd att bo. Tillsammans kan vi ställa om samhället, kapa koldioxidutsläppen och rädda klimatet.

Vänsterpartiets första maj-paroll 2020 är ”Trygga jobb, råd att bo” fanns med i talet. Jonas Sjöstedt lyfte regeringens planer på att införa marknadshyror och urholka anställningstryggheten.

– Vi behöver inga marknadshyror. Det som behövs är vänsterns politik, med fler lägenheter som alla har råd att bo i.

– Inte heller behöver vi fler otrygga jobb. Vänsterpartiet vill ha en anställningstrygghet som folk kan lita på.

För mig är det så tydligt. Vi behöver inte mer otrygghet. Vi behöver mindre. Det är dags att sätta januariavtalet i permanent karantän, sa Jonas Sjöstedt i talet.

Läs hela talet här.

Dela den här sidan: