Valrörelsen

Vallöftet infriat – kommunen tar tillbaka äldreboende

i veckan firade Vänsterpartiet att Hemmet för gamla återtas i kommunal regi.

2008 tog dåvarande Carema över driften av Hemmet för gamla i Enskededalen från kommunen. Några år senare började det komma rapporter till Vänsterpartiet om missförhållanden. Det handlade om undermålig mat, om äldre som inte fick komma ut och många tillfälliga anställningar.

I valet 2014 var ett av Vänsterpartier Hammarby-Skarpnäcks vallöften att ta tillbaka driften av boendet till kommunal regi.

Nu är vallöftet infriat. Det blir ingen ny upphandling och boendet återgår i kommunal regi 2017.

Josefin Morge var gruppledare för vänsterpartiet i stadsdelsnämnden förra mandatperioden.

– För de boende och anställdas skull hade jag önskat att förändringen skedde redan när problemen uppdagades. När skattepengar inte används på rätt sätt och de gamla blir lidande vill man ha förändring på en gång. Men visst är det underbart att det vi kämpat för blir verklighet, säger hon.

Tina Kratz är numera Vänsterpartiets ordinarie representant i stadsdelsnämnden. Hon instämmer i Josefin Morges ord.

– Vi har ju sett riskerna med att blanda in vinster i omsorgen om de äldre. Nu kan den tid som ägnats åt att kontrollera att avtal följs istället ägnas åt att tillsammans med med personalen utveckla verksamheten kvalité.

För Vänsterpartiet är det självklart att våra gemensamma skattepengar ska investeras i en bra välfärd. Personalens arbetsvillkor är avgörande för att kvaliteten på omsorgen ska bli bra. För att uppnå det krävs trygga anställningsformer och en bemanning som styrs av verksamhetens behov, inte av vinstintresse.