aktivism

Aktuellt i september 2016

Detta händer i föreningen i september!

Kalendariet hittar du alltid uppdaterat här
Du är väl med i vår interna facebookgrupp?

KALENDARIUM

3 sept Röd lördag: Fråga orten + lokalfix
Uppsamling kl 11.00 vid Kärrtorps torg. Mer info nedan.

10 sept Häng och fix i lokalen (Svartågatan 16, Bagarmossen)
Kontakta Elena för mer info: 070-1095967

13 sept Nomineringsstopp konstrådet, funkisrådet och Stockholm parkering
Kl 12.00. Mer info nedan.

14 sept Styrelsemöte

19 sept Medlemsmöte: tema stadshusets budget och Representantskapet
Kl 18.00-20.00 i föreningslokalen (fika från 17.30)

21 sept Styrelsemöte

22 sept Stadsdelsnämnden sammanträder
Öppet möte från kl 18 på Skarpnäcks kulturhus. Kontakta våra representanter i stadsdelsnämnden vid frågor: Tina Kratz, [email protected] Hanna Egeltoft, [email protected]

24 sept Röd lördag
Tid och plats meddelas via facebook och hemsidan

27 sept Firande av återtagandet av Hemmet för Gamla
Mer info kommer på facebook och hemsida

17 okt Medlemsmöte
Kl 18.00-20.00. Tema bostad och byggande.

3 september
Röd lördag: Fråga orten + lokalfix
 På lördag sätter vi igång med Fråga orten igen!
En kampanj inför valet för att höra vilka frågor folk längs linje 17 tycker är viktigast! Vi vill träffa fler som vill engagera sig i valrörelsen och behöver din hjälp!Vi möts kl 11:00 på torget i Kärrtorp. Är vi många kan vi sprida ut oss till fler stationer! Ju fler desto roligare! Vi bjuder på fika och pratar politik med våra grannar utifrån en enkel enkät!Vi avrundar Fråga orten ca 13:00 med lunch på MA Baker i Kärrtorp och de som kan åker sedan till Bagis för att piffa i lokalen! Den behöver ett riktigt lyft av inredningssugna händer!11:00 Samling på torget i Kärrtorp och förberedelser
13:00 Lunch på MA Baker
14:00 Fix i lokalen (Svartågatan 16, Bagarmossen)
15:00 SlutKan du inte va med på allt kanske du kan komma en stund!

Varmt välkomna !

19 september
Medlemsmöte

Den 19/9 kl 18-20 är du välkommen till medlemsmöte i föreningslokalen! Vi kommer bland annat prata om Representantskapet och de budgetförhandlingar som stadshuset står inför! Men också om kommande verksamhet och hur vi ska förbereda oss inför valrörelsen!

Vi tar tillbaka Hemmet för Gamla!
Om ett år, i september 2017 kommer avtalet med Vardaga (tidigare Carema) att gå ut och stadsdelsnämnden i Hammarby-Skarpnäck beslutade nyligen att stadsdelen ska ta tillbaka och driva hemmet i egen regi! Det var vår förening som tog initiativ till detta och vi har kämpat i år! Tack till Josefin Morge, Alexandra Mattsson, Tina Kratz, Hanna Egeltoft och alla andra som arbetat hårt för att detta skulle bli en realitet!

Genom att driva Hemmet för Gamla i egen regi kan nämnden på ett friare sätt planera och förnya stadsdelsområdets bestånd av vård- och omsorgsboenden och stärka den kommunala äldreomsorgen. För Vänsterpartiet är det självklart att vinstdrivande riskkapitalbolag inte har i äldreomsorgen att göra.

Den 27/9 kommer vi att fira detta i lokalen. Mer information presenteras på facebook och på hemsidan. Eller hör av dig om du vill veta mer!

Nominera!

Är du intresserad av funktionshinderfrågor, parkeringsfrågor eller offentlig konst? Nu söker Stockholmsvänstern kandidater till tre nya uppdrag: en ordinarie ledamot i rådet för funktionshinderfrågor, ordinarie ledamot i styrelsen för Stockholms Stads Parkerings AB och en ersättare till Stockholms konstråd. Läs mer om vad respektive uppdrag innebär här: http://www.stockholmsvanstern.se/blog/2016/nominera-till-uppdrag-i-radet-for-funktionshinderfragor-stockholm-parkering-och-stockholm-konst/
Är du intresserad av något av dessa uppdrag eller känner du en kamrat som du vill nominera? Skicka din nominering till V Hammarby-Skarpnäcks styrelse på
[email protected] senast den 9 september!
Nomineringen ska innehålla:
Namn