aktivism

Låt kolet ligga! Kampanja längs linje 17!

Skärmavbild 2016-05-20 kl. 00.25.38
Regeringen står nu inför ett avgörande beslut – att sälja Vattenfalls kolgruvor i Tyskland eller lägga ner dem. Det är ett viktigt beslut! På tisdag 24/5 debatteras detta i riksdagen och vi kommer synliggöra det lokalt längs linje 17 genom 2 aktioner:

FLYGBLADSUTDELNING

Lördag 21/5 kl 12-14
Uppsamling kl 12.00 vid Kärrtorps tunnelbana

Tisdag 24/5 kl 08-09
Uppsamling kl 08 vid Björkhagens tunnelbana

SMSa/ring Therese Jonasson på 073-6168351 om du kan vara med eller har frågor.
Går också bra att bara dyka upp!!! Mer info i facebook-eventet

RIKSDAGSDEBATT OCH MANIFESTATION

Tisdag 24/5
Kl. 12-13 Manifestation utanför riksdagen
Kl 13-14.30 Riksdagsdebatt med Jonas Sjöstedt
Mer info

BREV FRÅN JONAS SJÖSTEDT

Klimatförändringarna kräver att kol och andra fossilbränslen avvecklas och ersätts med förnybar energi. Ett beslut om att avveckla Vattenfalls kolgruvor i Tyskland innebär att ta ansvar för en sådan utveckling. Fel beslut innebär att en oseriös köpare får fortsätta bryta och elda kol, och öppna nya kolgruvor. Det vore ett gigantiskt klimathaveri.

Detta val står regeringen inför nu.

Vattenfall har meddelat att de har hittat en köpare till brunkolsverksamheten i Tyskland. Istället för en ordnad avveckling av sin tyska kolkraft vill Vattenfall sälja den vidare. Den tilltänkta köparen EPH är ett tjeckiskt riskkapitalbolag med tveksam inriktning och helt utan miljöambitioner. Det betyder att miljö­ förstöring och utsläpp kan fortsätta. Det är gigantiska utsläpp det handlar om: Det motsvarar 24 gånger vad Sverige släpper ut varje år.

Det är regeringen som äger frågan och kan stoppa affären – om de vill. En regering som släpper igenom en försäljning kommer att ha noll trovärdighet i klimatpolitiken. Ska det finnas något allvar i talet om klimatansvar, måste regeringen därför nu sätta ner foten och säga till Vattenfall: Ni får inte sälja.

Kolet måste bli kvar i marken, inte minst för kommande generationers skull.
/Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet