Valrörelsen

Oacceptabelt Alliansen! (V)i kräver bra lokala ungdomsmottagningar

Daniel S T. Bild

Daniel Söderberg Talebi, riksdagskandidat för Vänsterpartiet i valet den 14 september.

Ungdomsmottagningen i Gullmarsplan måste få mer resurser och bättre öppettider. Personalen gör ett jättejobb men situationen är ohållbar för söderorts unga. För varje krona som sparas på unga kommer kostnaden i ohälsa bli mångdubbel. 4 000 söderortsbor har också skrivit på listor med stöd för våra krav.

Efter att alliansen lagt ner ungdomsmottagningarna i Kärrtorp, Rågsved och Enskededalen är situationen ohållbar på Gullmarsplans mottagning. Över 15 000 ungdomar i stadsdelarna med omnejd är hänvisade dit. Mottagningen där tar dessutom emot stora grupper   ungdomar från andra delar av Stockholm. Kötiderna för att få komma till en kurator är mycket långa. Mottagningen har totalt 2 timmar drop-in utanför schemalagd skoltid och unga vittnar om att man måste vara på plats innan mottagningen ens öppnar för att få hjälp.

Alliansens politik är oacceptabel och slår hårt mot söderorts unga, speciellt mot tjejer. Vi behöver korta kötiderna, ha bättre drop-in-tider och åter öppna den strategiskt belägna ungdomsmottagningen i Kärrtorp. Den situation som Alliansen skapat måste snabbt åtgärdas. Öppettiderna måste bli bättre och mer resurser måste till. Den grundläggande frågan handlar om att öppna upp   ungdomsmottagningar med bra öppettider och goda resurser i förorten. Det har vi råd med.

Daniel Söderberg Talebi (V)