Våra nya representanter i Skarpnäcks stadsdelsnämnd

På senaste medlemsmötet valde vi nya representanter till Skarpnäcks stadsdelsnämnd. Tina Kratz blir ny ordinarie ledamot och efterträder Josefin Morge som lämnar posten på grund av flytt. Marie Näslund har valts till ny ersättare.

– Jag vill att Skarpnäck ska bli en antirasistisk stadsdel. Detta kräver att vi tillsammans aktivt motarbetar den rasism och nazism som vågat visa sitt fula ansikte under det senaste året. Här ska människor kunna vara sig själva, utan att bli definierade av andra. Skarpnäck ska vara en stadsdel där solidaritet och omtanke råder, säger Tina Kratz ny ledamot för Vänsterpartiet i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

Tina Kratz arbetar annars som konstpedagog på en kommunal förskola i Tullinge. Hon har bott i Skarpnäck i 18 år och har två barn. Hon har tidigare varit ledamot i stadsdelsnämnden 2010-2011, ersättare i miljönämnden 2006-2010 samt ersättare i brand- och räddningsnämnden 2002-2006.

Marie Näslund som annars arbetar som politisk sekreterare på Vänsterpartiets riksdagskansli och bor i Björkhagen har valts till ny ersättare.

– Jag vill arbeta för en välfärd att lita på. Skattebetalarna ska känna sig nöjda och trygga med allt från äldreomsorg till förskola i stadsdelen. Deras pengar ska gå till minskade barngrupper och tryggare anställningar för personalen, inte till företagens vinster, säger Marie Näslund ny ersättare för Vänsterpartiet i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiet har nyligen bland annat drivit igenom ett lokalt program mot främlingsfientlighet och rasism i stadsdelsnämnden samt en granskning av det enskilt drivna Hemmet för gamla.

1. Ricardo skriver:

Bra! Vi me5ste hitta ett se4tt att le5ngsiktigt lf6sa fre5gan om lokaler i skoaln. Antalet elever kommer att f6ka igen och de5 behf6ver man igen sina lokaler. Hur ska vi te4nka utanff6r boxen ff6r att lf6sa den he4r?I stockholm flyttas nu alla skolor fre5n stadsdelarna till en central ff6rvaltning. Skre4ckscenariot blir flera centrala effektiviseringsprocesser de4r flera skolor le4ggs ner. allt utan insyn ff6r de som berf6rs; elever, ff6re4ldrar och le4rare. Makten ska vara se5 ne4ra som mf6jligt! //Per

2. Tina Kratz skriver:

Hej Ricardo, alliansen centraliserade skolorna till utbildningsförvaltningen det stämmer. Vänsterpartiet vill ha fler beslut i stadsdelsnämnden = mer makt nära. Jag har inte hört om någon skola eller förskola i stadsdelen som ska läggas ner, förskolorna har lokalproblem men tanken är att de ska bli fler och därmed kommer förhoppningsvis barngrupperna också bli mindre.mvh tina