EU-parlamentsvalet

Dror Feiler peppade på Turteatern

Partiföreningen gästades den 8 april av Dror Feiler, femma på Vänsterpartiets lista till EU-parlamentet. Dror är en av tre stockholmare på listan som toppas av Malin Björk. Dror menade att vänsterns uppgift i EU är att ”vara konstruktiva och kasta grus i maskineriet”.

v-mote_turteatern_140408_04

”Jag är en ganska oregerlig person. Störig”, erkände Dror Feiler när han pratade i Kärrtorp den 8 april.

En viktig fråga som Dror vill lyfta i valet är det nya frihandelsavtalet mellan USA och EU, ett avtal som har kallats ”ett globalt förbud mot vänsterpolitik”. Det innehåller en modell för konfliktlösning mellan storföretag och folkvalda som är riggad alldeles för mycket åt att gynna företagen. De ska kunna stämma stater för uteblivna vinster.

Medlemsmötet diskuterade olika sätt att lyfta fram lokala konsekvenser av EU-politiken och hur vi ska mobilisera fler att rösta den 25 maj. Slutligen berättade Jonas om aktiviteter under våren, bland annat flygbladsutdelning inför SVT:s utfrågning av Malin Björk den 29 april och lokala första maj-aktiviteter i Hammarbyhöjden, Bagarmossen och Skarpnäck.

Mötet utsåg också nya vänsterpartister till stadsdelsnämnden, Tina Kratz (ny ordinarie) och Marie Näslund.

Lästips:
Malin Björk svarar på frågor om EU-politiken på Sverigesradio.se