Föreningsliv

Mussie Ephrem ska leda Skarpnäcksvänstern

Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck har haft årsmöte och summerat ett innehållsrikt 2013. Det viktigaste arbetet har handlat om att skydda Bagisskogen och andra grönområden från vägar och bebyggelse, att få ned barntätheten på förskolorna och att lyfta fram bristerna i det Caremadrivna Hemmet för gamla i Enskededalen. Många av medlemmarna var också engagerade i det antirasistiska arbetet och deltog i demonstrationen som överfölls av nazister den 15 december.

Trettiofem medlemmar samlades i möteslokalen i Björkhagen den 22 februari.

IMG_168690 (1)

Den nyuppväckta Ung Vänster-klubben fanns med på mötet genom Moa.

Efter avtackningar av avgående ordförandena Sanna och Andreas och stadsdelsnämndens Alexandra och Josefin, valdes en ny styrelse som ska leda det tuffa arbetet med två valrörelser under 2014. Till ordförande valde årsmötet Mussie Ephrem, 42, statsvetare från Örebro med lång politisk erfarenhet, bland annat från Vänsterpartiets partistyrelse.

Henric från Vänsterpartiets distriktsstyrelse agerade mötesordförande.

Sist på dagordningen berättade Jonas om planeringen inför valrörelsen, som handlar om att komma ut och samtala med så många som möjligt av våra grannar och vänner i stadsdelen. Målet är att få 15 procent av Skarpnäcksborna att rösta vänster i riksdagsvalet.