Kommunvalet

Starka kandidater från Hammarby-Skarpnäck

I helgen har ombud från partiföreningarna i Vänsterpartiet Storstockholm valt vilka som ska representera Vänsterpartiet på listorna i valet. Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck hade många kandidater nominerade och har nu ett flertal starka kandidater på landstings-, och kommunfullmäktigelistorna.

På landstingslistan är Kerstin Burman en av toppkandidaterna med plats 5 efter bland andra Gunilla Roxby Cromvall och Håkan Jörnehed.

– Jag är jätteglad över att fått förtroendet att driva Vänsterpartiets politik i landstinget. Mänskliga arbetsvillkor i sjukvården handlar både om ett värdigt arbetsliv och patientsäkerhet, rätt till en jämlik och bra vård. Eftersom det främst är kvinnor som arbetar inom vården behövs Vänsterpartiets feministiska politik, säger Kerstin Burman.

Alexandra Mattsson som tidigare har varit en av Vänsterpartiets representanter i Skarpnäcks stadsdelsnämnd och Stellan Hamrin som sitter i Stockholms stads  kommunfullmäktige valdes till 13 respektive 18 plats på landstingslistan.

På kommunfullmäktigelistan har Hammarby-Skarpnäck flera starka kandidater i toppen. Tina Kratz, representant i Skarpnäcks stadsdelsnämnd valdes till åttonde namn på listan och tidigare nämnda Alexandra Mattsson till tionde.

– Häftigt att få förtroendet, det kommer bli en spännande valrörelse! säger Tina Kratz och fortsätter, förhoppningsvis kommer vi få mandat att bedriva en politik som förbättrar livet, arbetsmarknaden, skolan och möjligheterna till bostad, vård och omsorg i Stockholms kommun.

– Jag är glad för att få möjlighet att representera Vänsterpartiet i Stadshuset nästa mandatperiod. Som vinnare i valet har vi många utmaningar att ta tag i efter borgarnas rea på välfärden! säger Alexandra Mattsson.

På kommunfullmäktigelistan från området står även Rodrigo Arce, plats 23, och Josefin Morge, plats 30.

Under lördagsmorgonen klubbades riksdagslistan för Stockholms stad och län och den toppades av Jonas Sjöstedt och Karin Rågsjö. Flera kandidater från Hammarby-Skarpnäck valdes till listan, Kerstin Burman står på 13 plats och Daniel Söderberg-Talebi på plats 14. Maria Hannäs som idag bland annat sitter i Kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden i Stockholms stad valdes till plats 25 och Bagisbon Mikael von Knorring valdes till plats 26.

Hela riksdagslistan, landstingslistorna och kommunfullmäktigelistan.