Skenande bostadsköer

Vänsterpartiet Storstockholm släpper idag en rapport om kötiderna för att få en bostad i Stockholms län. Rapporten visar att genomsnittstiden för förmedlade lägenheter för länet ligger på 7,7 år för de bostäder som Stockholms Stads Bostadsförmedling förmedlar.

– I vår stadsdel ser vi tydligt hur kombinationen av utförsäljningar av allmännyttan och den låga nyproduktionstakten förhindrar människor från att få ett förstahandskontrakt. Kötiderna i Kärrtorp har nästintill fördubblats sedan 2009 och nästan lika illa är det i Bagis och Skarpnäck, säger Sanna Sjögren, ordförande Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck.

I Kärrtorp har kötiden stigit från 5,6 år 2009 till 10,5 år 2013 och i Bagarmossen har de ökat från 5,1 till 9,5 år. Kötiden i Stockholms stad har enligt tillgänglig statistik ökat från 5,7 till 8,4 år mellan 2009 och 2013. En rad kommuner, exempelvis Danderyd, Täby och Vallentuna, har så låga siffror för de senaste åren att det inte ens syns i statistiken.

– Detta är ett nytt bottenrekord för den borgerliga bostadspolitiken i Stockholms län. En egen bostad med en hyra man kan betala är en trygghet som alla måste få ha. Med vänsterpolitik skulle vi kunna sätta fart på byggandet med ett klart mål om att alla skall ha rätt till ett hem att trivas i. Man skall inte behöva vänta mer än maximalt några månader för att få ett förstahandskontrakt, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Läs rapporten Korta kötiderna! här.

Kärrtorp