Ung Vänster tar strid för ungdomsmottagning

Ung Vänster Hammarby-Skarpnäck fortsätter sin kamp för att återigen öppna ungdomsmottagningen i Kärrtorp som Alliansen la ner 2009. Idag kommer de överlämna namnunderskrifter till Landstinget, läs mer i deras pressmeddelande:

Unga tar strid för ungdomsmottagning

Onsdagen den 15/1 kommer unga från Stockholmsförorts-området Hammarby-Skarpnäck ställa landstinget till svars genom att kräva bättre resurser till ungdomsmottagning och åter öppnade mottagningar i förorten. De har tidigare vänt sig till Stockholms kommun utan resultat. Med sig har de över 3 800 namnunderskrifter från boende i området som stödjer kampanjen. Målet är bland annat att få tillbaka den lokala ungdomsmottagningen i Kärrtorp som alliansen la ner 2009.

Alliansen la förutom ungdomsmottagningen i Kärrtorp även ner mottagningarna i Enskededalen och Rågsved. De över 15 000 förortsungdomarna i stadsdelarna är nu hänvisade till Gullmarsplan. Ungdomsmottagningen där har just nu upp till en och en halv månads kötid för bokade besök enligt Stockholms kommun. Mottagningen har bara 2 timmars drop-in utanför skoltid och många unga vittnar om långa köer och att öppettiderna är totalt oacceptabla.

Det är den lokala Ung Vänsterklubben i Hammarby-Skarpnäck som driver kampanjen. Syftet med kampanjen är dels att värna ungdomsmottagningar i förorten men också att kräva bättre resurser och öppettider till mottagningen i Gullmarsplan. Stödet från boende i området är mycket stort.

Daniel Söderberg Talebi från Ung Vänster Hammarby-Skarpnäck är kritisk: ”Situationen på ungdomsmottagningen i Gullmarsplan är ohållbar. Vi kräver mer resurser och bättre öppettider. Varje satsad krona behövs.”
Han menar också att: ”De över 3 800 namnunderskrifterna visar på behovet att satsa på ungdomsmottagningar i förorten. Stödet är stort för att åter öppna mottagningarna som alliansen la ner i förorten. Ohälsan stannar inte i innerstan.”

”Nedläggningen av ungdomsmottagarna har drabbat oss. Ungas ohälsa, fysisk som psykisk, växer och är ett stort samhällsproblem. Vi behöver fler och bättre ungdomsmottagningar, inte färre” säger Moa Sönnerbrandt från Ung Vänster Hammarby-Skarpnäck.

På mötet med landstinget kommer Stockholms läns landstings ansvarig tjänsteman för sjukvårdsutskottet Stockholm, Olle Olofsson att delta, samt ordföranden för sjukvårdsutskottet Stockholm Marie Ljungberg Schött (M).
Mötet sker i landstingets lokaler på Hantverkargatan 11 B på Kungsholmen kl. 15.30 onsdagen den 15/1. Representanter från Ung Vänster Hammarby-Skarpnäck finns på plats från 15.20.