Vänsterpartiet fördömer attack mot antirasister i Kärrtorp

Idag kl 12 började Linje 17-demonstrationen mot rasism i Kärrtorp. På torget hade några hundra engagerade grannar, småbarnsfamiljer, tonåringar och vuxna samlats för att tillsammans stå upp mot rasism. Helt plötsligt attackerades demonstrationen av ett 30-tal beväpnade och mycket aggressiva svartklädda män som i raseri angrep demonstranterna. Föräldrar med småbarn och barnvagnar flydde i panik.

Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck fanns på plats och bevittnade händelsen.

– Man kan inte vara annat än förtvivlad och bestört över att en fredlig, varm och solidarisk demonstration utsatts för våldsamma attacker. Jag har vänner som stod längst fram med bebisar som fick fly för livet. Samtidigt visar detta varför Linje 17:s initiativ är så viktigt. Vänsterpartiet fördömer attacken. Ingen ska behöva känna sig ensam eller utsatt i kampen mot rasism, säger Josefin Morge, gruppledare för Vänsterpartiet i Skarpnäcks Stadsdelsnämnd.

– Vi ställer oss frågande till polisens bristande bevakning vid demonstrationen och förväntar oss att det i framtiden kommer bli en bättre bevakning vid sådana här arrangemang. Det hot mot demokratin rasistiska grupper utgör måste tas på största allvar, säger Sanna Sjögren, ordförande V Hammarby-Skarpnäck.

– För en stund sedan avslutades demonstrationen. Många var djupt chockade, men uttryckte samtidigt att deras engagemang nu växt sig starkare. Tillsammans ska vi göra vår stadsdel varm och säker och vi säger ifrån! Inga rasister på våra gator, avslutar Josefin.

Vi i Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck fördömer den våldsamma attacken och kommer inte låta oss tystas!

1. […] våra gator just när rasisterna intog gatorna. Nätverket Linje 17 mot rasism, privatpersoner och tappra Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck. De som stod kvar och motade bort rasisterna. De som inte lät sig […]