Välfärden i centrum

Det händer mycket kring välfärden i Skarpnäck, bland annat la Vänsterpartiet under gårdagens kommunfullmäktige en skrivelse där vi lyfte frågan om att häva Caremas avtal för Hemmet för gamla. Avtal kan hävas om entreprenören inte sköter sina åtaganden.
– Såväl patientsäkerhetsberättelsen som rapporten om hälso- och sjukvårdsindikatorer visar på allvarliga missförhållanden, säger Karin Rågsjö (V), vice gruppledare i stadshuset. Vi har varit i kontakt med personal som berättar om ännu fler brister och orimliga arbetsförhållanden.
Om du vill läsa mer om skrivelsen i stadshuset kan du gå in här.

En annan viktig fråga är den om avvecklingen av enheten för personligt stöd i Skarpnäck som skedde under 2011. Vänsterpartiet motsatte sig avvecklingen och när den var genomförd anmälde vi den till stadens revisorer då vi anser att det är oacceptabelt att välfärd slumpas bort. När sedan avveckling sker utan att staden får en enda krona för verksamheten och utan att stadsdelsnämnden tar ett formellt beslut så är det under all kritik. Granskningen visar nu att nämnden hade bristande kontroll och ger därmed Vänsterpartiet rätt i kritiken. Om du vill läsa mer om revisorernas granskning, klicka här.