– Det är dags att bryta avtalet med Carema!

I veckans Mitt i Hammarby-Skarpnäck kan man läsa om fruktansvärda missförhållanden på Hemmet för gamla, bland annat om svårt infekterade sår på de boende och om en omöjlig arbetssituation för de anställda. – Fokus låg på hur lite saker skulle få kosta. Det fanns ingen plan för att få såren att läka. Vi lade om dem med vad som fanns till hands, säger en anställd i artikeln i Mitt i.

Vi i Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck är mycket oroade över situationen och har vid flera tillfällen påtalat bristerna. Vi har, efter att ha varit i kontakt med anställda på Hemmet för gamla, krävt att en oberoende granskning ska göras.

– Det är dags att bryta avtalet med Carema och återta boendet i kommunal regi så att vi kan säkerställa att de äldre får den vården de har rätt till och som vi betalar för samt att de anställda har det bra, säger Alexandra Mattsson, ersättare (V) i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiets representanter i stadsdelsnämnden har haft löpande dialog med flera anställda för att samla in uppgifter och vittnesmål och nu är alla partier i stadsdelsnämnden överens om att planera och skyndsamt tillsätta en oberoende utredning. Mer information om det kommer när utredningen är klar och en utvärdering av resultatet är gjord.

Om du vill läsa mer om vad som hänt tidigare kan du gå in här, här och här.